Нова уредба ИМО 2020 (eng. IMO 2020) полако почиње.
Од 1. јануара 2020. године сва поморска пловила ће морати да смање сумпорне оксиде за 85%. Разумемо да је перспектива ИМО-а 2020 (eng. IMO 2020) резултирала високим нивоом неизвесности о доступности нафтних деривата и ценама. У наставку одговарамо на најчешће постављана питања о примени новог прописа.
Шта је ИМО 2020 (eng. IMO 2020)?
Од 1. јануара 2020. године сва поморска пловила су смањила сумпорне оксиде за 85%. Нову уредбу је поставила Међународна поморска организација (eng. IMO 2020) с циљем да смањи емисије гасова сумпор-оксида, заштити јавно здравље и подржи животну средину. Пловила морају користити бродска горива с максималним садржајем сумпора од 0,5% у односу на тренутну границу од 3,5%.
Који је опсег ИМО 2020 (eng. IMO 2020)?
Уредба ће се примјењивати глобално и широм индустрије на горива која се користе на отвореном мору. То ће утицати на операторе бродова, рафинерије и глобална тржишта нафте. У областима за контролу животне средине закон налаже још строжу контролу, којом се садржај сумпора ограничава на 0,1%.
Како се оператери бродова могу придржавати уредбе ИМО 2020 (eng. IMO 2020)?
Оператори пловила имају следеће могућности да се придржавају нових граница сумпора ИМО 2020 (eng. IMO 2020):
1.Коришћењем пречишћивача (технологија чишћења емисија) за уклањање загађивача из бродских издувних гасова, што им омогућава да наставе са употребом горива са више сумпора. Међутим, поступак уградње уређаја за прочишћавање је ограничен и скуп због ограничења простора и капацитета и повећаће трошкове рада. Поред тога, цена и доступност горива са више сумпора после 2020. године остају неизвесне.
2. Пребацивање на горива као што је течни природни гас (eng. LNG).
То је изводљиво за новије бродове са одговарајућим спецификацијама. Међутим, инфраструктура за подршку коришћењу течног природног гаса (eng. LNG) тренутно је ограничена у опсегу и доступности. Стручњаци предвиђају да ће 2020 године највише 10-12% светске флоте, бити опремљено технологијом чишћења загађења или ће моћи да користи течни природни гас (eng. LNG).
3. Пребацивање на гориво са врло мало сумпора (eng.VLSF) или (eng. MGO) који је у складу са новим правилима (највероватнији избор). Међутим, трошкови, широка доступност и спецификације новог горива за употребу у бродским моторима још увек нису сигурни. Нафтна индустрија мора да прилагоди рафинерије и ланце снабдевања и вероватно ће те трошкове пренети на тржиште.
Ко контролише примену уредбе ИМО 2020 (eng. IMO 2020)?
Одговорна је контрола за инспекцију лука и бродова (eng. PSC - Port State Control).
У наставку се налази линк Међународне поморске организације у којој се детаљно објашњава о каквим контролама је реч:
Они ће као и до сада контролисати бродове, проверити дневнике, користити дојаве и беспилотне летелице.
Каква ће бити казна ако се превозник не придржава ИМО 2020 (eng. IMO 2020)?
Зависно од надлежности, одређене су јако високе новчане казне, хапшење, задржавање брода или затвор.
Који су утицаји и ризици?
Изгледи за ИМО 2020 (eng. IMO 2020) резултирали су високим нивоом несигурности у погледу доступности нафтних деривата и цена. Тренутно није могуће навести тачан ниво цене горива за горива у складу са ИМО 2020 (eng. IMO 2020), јер на цене утиче неколико фактора. Конкретно, геополитички догађаји попут санкција и рата, акције Oрганизације земаља извозница нафте (eng. OPEC) и општа потражња светске економије за нафтом утичу на цену сирове нафте и горива. Уредба ИМО 2020 (eng. IMO 2020) имаће још један значајан ефекат поред редовне нестабилности глобалних цена нафте.
У овој фази све што можемо предвидети је да ће коштати више од тренутно коришћених горива. Данашња прогноза претпоставља кратак до средњорочни раст цена бункера између 180 и 400 америчких долара по ТЕУ (укључујући све трошкове имплементације). Један ТЕУ представља капацитет робе стандардног ИСО контејнера, 20 стопа (6.1м) дугачког и 8 стопа (2.44м) широког.
Овај распон је врло широк, али тренутно се не може даље прецизирати, јер наведени аспекти имају велики утицај на развој цена. Због значајног раста цена бункера, свака компанија која се бави поморским теретом биће суочена са растућим и нестабилнијим трошковима горива.
Какав ће утицај ИМО 2020( eng. IMO 2020) имати на здравље и животну средину?
Имплементацијом ИМО 2020 (eng. IMO 2020), Међународна поморска организација има за циљ да смањи укупне емисије сумпора са бродова за 77% од 2020. до 2025. године. Општи циљ је смањити негативан утицај бродарства на здравље људи смањењем загађења ваздуха од емисије сумпора за 68 % глобално и посебно у приморским областима Азије-Пацифика, Африке и Латинске Америке.
Имајте у виду да се уредба ИМО 2020 (eng. IMO 2020) усредсређује на смањење емисије сумпора, а не на смањење емисије угљен-диоксида.
Дакле неће имати директан утицај на глобално загревање али смањење емисије сумпора помаже у спречавању киселих киша и бори се против закисељавања океана.
Људи имају највише користи од овога. Значајна здравствена побољшања наводе смањење можданог удара, астме, кардиоваскуларних болести и рака плућа, као и плућне болести. Међународна поморска организација наводи да се између 2020 и 2025 године захваљујући новим прописима може избећи више од 570 000 прераних смрти.
Да ли постоји тренд међу превозницима да се придржавају новог прописа?
Већина превозника ће користити горива која одговарају новом пропису, односно горива са врло мало сумпора (енг. VLSF / MGO) да би испунила законске захтеве. Очекује се да ће се пречишћивачи (eng. scrubber) инсталирати на отприлике 10-12% глобалног капацитета пловила, док је технологија течног природног гаса још увек у раној фази.
Шта је пречишћивач (eng. scrubber)?
Пречишћивач је уређај за чишћење издувних плинова главног бродског мотора пумпањем воде кроз његов издувни систем. Сумпор и остале честице су „испране“, али постоје проблеми са накнадним руковањем односно одлагањем воде за прање која садржи честице. Неколико земаља, укључујући Сингапур и Кину, успоставило је строга правила за употребу одређених уређаја за прочишћавање издувних система (eng. open loop scrubber) и поступање са испраним производом као отровним отпадом, што чини употребу ове технологије скупљом.
Какав утицај имају пречишћивачи?
Треба имати на уму да су пречишћивачи јако скупа и привремена технологија. Само око 10 -12% светске флоте контејнерских бродова тренутно је опремљено пречишћивачима или се планира опремити истим.
О утицају на морски свет и животну околину, луке и обалне воде расправља се контроверзно.Тренутно знање показује да је употреба течног природног гаса (eng.LNG) пожељнија у односу на прочишћаваче у сврху смањења сумпора.
https://www.bafcalculator.com